Niko mi nije rekao da moram I ja da se spremim za novu ulogu
Dr. Lilian Carson (1996.) kaže: 'Ako ste ikada željeli promijeniti svijet, aktivno sudjelovanje u odgoju unuka savršena je prilika za to.'
Svaka će osoba tijekom svog života dočekati da ima unuke (prema Pruncho i Johnson, 1996.). Srednja dob u kojoj žene postaju bake prema relevantnim istraživanjima je oko 45. godina života, i skoro svaka žena u ulozi bake provede približno polovinu svog života (prema Long i Silverstein, 1998.). Ideje o ulozi baka i đedova u porodici drastično su se promijenile. Prvi članci na tu temu bili su objavljeni 30-ih i 40-ih godina u Americi, a pisali su ih najčešće psihijatri. Govorili su o negativnim uticajima sredovječnih baka koje su se uplitale u odgoj unuka svojim staromodnim pogledima i metodama. 1952. godine Staples, R. prezentira svoju studiju s opuštenijim gledištem i objašnjava da ima i 'dragih' baka koje idu ukorak s vremenom i koje će, umjesto da uvode promjene u odgoj, pomoći svom djetetu da što bolje odgoji svoje dijete.
Do 60-ih i 70-ih godina stvari su se polako promijenile. Više se nije držalo da su bake i đedovi puni autoritarnih metoda, a 1981. godine Kornhaber i Woodward prvi put opisuju vezu unuka s bakama i đedovima kao bitnu, te naglašavaju važnost sudjelovanja baki i đedova u životu unuka.
Dr. Lilian Carson (1996.) kaže: 'Ako ste ikada željeli promijeniti svijet, aktivno sudjelovanje u odgoju unuka savršena je prilika za to.'
Svaka će osoba tijekom svog života dočekati da ima unuke (prema Pruncho i Johnson, 1996.). Srednja dob u kojoj žene postaju bake prema relevantnim istraživanjima je oko 45. godina života, i skoro svaka žena u ulozi bake provede približno polovinu svog života (prema Long i Silverstein, 1998.). Ideje o ulozi baka i đedova u porodici drastično su se promijenile. Prvi članci na tu temu bili su objavljeni 30-ih i 40-ih godina u Americi, a pisali su ih najčešće psihijatri. Govorili su o negativnim uticajima sredovječnih baka koje su se uplitale u odgoj unuka svojim staromodnim pogledima i metodama. 1952. godine Staples, R. prezentira svoju studiju s opuštenijim gledištem i objašnjava da ima i 'dragih' baka koje idu ukorak s vremenom i koje će, umjesto da uvode promjene u odgoj, pomoći svom djetetu da što bolje odgoji svoje dijete.
Do 60-ih i 70-ih godina stvari su se polako promijenile. Više se nije držalo da su bake i đedovi puni autoritarnih metoda, a 1981. godine Kornhaber i Woodward prvi put opisuju vezu unuka s bakama i đedovima kao bitnu, te naglašavaju važnost sudjelovanja baki i đedova u životu unuka.
Prema Pruchno i Johanson, 1996., to razdoblje nazivamo 'protutranzicijom' jer bake odnosno djedovi ne mogu utjecati na početak tog razdoblja. Tranzicijsko razdoblje se može preklapati s drugim važnim događajima i odgovornostima u njihovom životu, pogotovo ako se radi o slučaju gdje bake i đedovi, roditelji i unuci žive u istom domu. Kao što je roditeljstvo zahtjevna uloga, tako ni bakama i djedovima nova uloga nije nešto što dolazi samo od sebe, već zahtijeva promišljanje i planiranje. Zato je Dr. Carson u svojoj knjizi 'The essential grandparent' ponudila nekoliko savjeta budućim bakama i đedovima kako bi im olakšala taj period. Njihova uloga ima mnoge pogodnosti. Oni se ne moraju brinuti o svakodnevnim obvezama koje podrazumijeva briga o malom djetetu kao što su buđenje, oblačenje, hranjenje, odlazak u vrtić i slično. Bez kritične roditeljske odgovornosti uživaju u njihovoj prirodnoj spontanosti i dječjoj nevinosti. Istraživanja pokazuju da većina baka i đdova uživa u svojoj ulozi. Peterson kaže da je to, između ostaloga, i zbog toga što se ponovno osjećaju mladima, emocionalno su ispunjeniji i provode vrijeme uživajući u dječjim aktivnostima prateći razvoj svojih unuka (prema Peterson, 1999.). Unuke i bake i djedove veže poseban odnos. I jedni i drugi su van glavne struje društva. Djeca su 'premlada' a bake i djedovi 'prestari'. Osim toga, kao što smo već spomenuli, bake i djedovi ne nose teret svakodnevnih obveza oko djece koji nose roditelji pa su tako bolje prihvaćeni od djece i mogu priuštiti da u tom odnosu budu opušteni i neopterećeni.
by Margareta Dujmović,
by Margareta Dujmović,
Nema komentara:
Objavi komentar